Buscampers zijn razend populair vanwege hun compactheid. Er wordt gebruik gemaakt van de originele (metalen) carrosserie van het voertuig. In de carrosserie worden sparingen (openingen) gemaakt voor o.a. dak en wc luiken en de vensters.
In tegenstelling tot andere campers waarvoor een aparte opbouw wordt gemaakt, zijn de carrosserie-vlakken van een buscamper niet vlak en recht.
Fabrikanten vervaardigen passtukken van kunstof om de oneffen bolle vlakken van de carrosserie uit te vullen. Hierdoor ontstaat er een recht platform waarop bv een dakvenster kan worden gemonteerd.
Helaas zijn de “passtukken” niet op hun taak berekend en barsten. Via de ontstane scheuren ontstaan er lekkages. Vaak komen die tot uiting in de bovenkasten, omdat het geïnfiltreerde water via de plafondplaten naar het laagste punt stroomt.
De ontstane schade wordt meestal niet vergoed door een verzekeraar, omdat dit onder het “eigen gebrek” valt. Het ontstaat niet plots en betreft een langzaamwerkend proces.
Herstellen van de passtukken doe ik regelmatig, want alleen vervangen leidt tot een zelfde schade. Gelijkertijd is het goed om extra ondersteuning aan te brengen onder de passtukken waardoor de beweging wordt geminimaliseerd.
Op de bovenzijde verlijm ik een dunne aluminium plaat welke over de cracks en scheuren heen valt. Hierdoor is het passtuk weer waterdicht en kan het dakvenster met nieuwe afdichtingskit weer terug worden geplaatst.
Mocht u in het bezit zijn van een Buscamper, dan nodig ik u uit om op een zaterdag eens langs te komen voor een gratis controle. Wel vanaf 10h even bellen voor een tijd. Bedankt voor uw aandacht en hoop dat u deze info nuttig vond.
0115-531439 Rob van der Hulst