Lagers

lager-defectDit wordt gezegd over de hoekcontactlagers die begin jaren 90 in de caravanindustrie als wiellager werden toegepast.
De tweerijigekogellager wordt in het midden van de remtrommel geperst en vervangt de daarvoor gebruikte conische kegellagers waarvan er 2, een klein buiten- en een groot binnen-lager, per remtrommel werden gemonteerd.

De kegellagers waren nog niet zo slecht. Ondanks dat het lagervet regelmatig vervangen moet worden evenals de vetkeerring, konden deze lagers veel Axiale (zijwaartse)krachten opnemen waardoor deze lagers langer meegingen dan de huidige compactlagers.

Veelvuldig constateer ik vetlekkage bij een compactlager zoals op de foto`s duidelijk zichtbaar is.
Dit duidt op een te hoge temperatuur in het lager door slijtage of dat de remtrommel heel heet is geweest door bv langdurige remwerking in heuvelachtig gebied.

Axiale speling bij een compactlager is een indicatie van inwendige slijtage wat gepaard gaat met hoorbare rolweerstanden wanneer het wiel onbelast met de hand wordt rond gedraaid. De slijtage zit niet zo zeer in de gereden km`s maar meer in het stilstaan, zolang het lager rolt is er niks aan de hand maar zodra axiale (zijwaartse) krachten op het wiel worden uitgeoefend, gaat het mis. Bij stilstaan wordt het lager uitsluitend zijdelings belast en wanneer op de camping de caravan middels een leveller waterpas wordt gezet, gaat het helemaal mis.

borgmoerBij gebruik van een leveller wordt de zijdelingse druk op het wiel en dus lager opgevoerd en zal dit leiden tot axiale speling en slijtage. Gebruik dus nooit een leveller om de caravan waterpas te zetten, maar krik de caravan tijdelijk op waterpas niveau om vervolgens het wiel met hout of met een oprijblok te ondersteunen.

Het compactlager wordt door een flens- of ook wel borgmoer opgesloten met een kracht van 280-300 NM. Door de ovale vorm van de flensmoer blijft deze geborgd op de as-tap, vandaar dat deze slechts 1x gebruikt mag worden. Vanaf de eerste montage worden de flensmoeren met paarse lak verzegeld, dit geeft een indicatie of de remtrommels na de eerste montage zijn gedemonteerd wat bij een onderhoudsbeurt noodzakelijk is.

Vaak zie ik dat deze flensmoeren nooit zijn vervangen en daaruit kan ik concluderen dat er geen onderhoud van de remsegmenten (en het lager) heeft plaatsgevonden.

Een remmentest op een remsimulator is een momentopname en geeft een schijnveiligheid wanneer de remschoenen niet visueel zijn geïnspecteerd op de dikte van de remvoeringen en of deze zijn gebarsten door extreme verhitting. Door de verglazing van de remvoeringen af te schuren neemt de frictie toe en daarmee de remwerking.remschoen

Mijn advies is om de caravan om het jaar of iedere 3500 km te laten onderhouden waarbij de remtrommels worden gedemonteerd. Hierdoor kan er op tijd worden ingegrepen zodat u onbezorgd en veilig kunt reizen met de caravan.

    Neem contact met ons op!

    Wij proberen zo snel mogelijk u van de juiste informatie te voorzien.